زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

تعریف اموال منقول و اموال غیرمنقول

 

ماده 9 قانون ثبت، اموال غیرمنقول را شایسته ثبت دانسته است؛ هر چند برخی از اموال منقول نیز لزوما به ثبت می رسند؛ مانند اتومبیل، کشتی و برخی محلهای مسکونی ای که بر روی قایقها ساخته می شوند. شناسائی اموال منقول از اموال غیرمنقول کار ساده ای نیست و برای آگاهی و شناخت اموال مذکور، بهتر است از متون قانونی استفاده کنیم. قانون مدنی در مواد 11 الی 22، انواع اموال منقول و غیرمنقول را معرفی و مشخص نموده و به طور جداگانه در مورد ثبت این اموال تعیین تکلیف نموده است.

اموال غیرمنقول: ماده 12 قانون مدنی، مال غیرمنقول را چنین تعریف کرده است: « مال غیرمنقول آن است که نتوان آن را از محلی به محلی دیگر نقل نمود؛ اعم از اینکه استقرار آن مستلزم خرابی یا نقص خود مال یا محل آن نشود. » و در همین مبحث، اموال غیرمنقول را برشمرده که شامل: اراضی، ابنیه، آسیا و هر آن چه که در بنا منصوب است و عرفا جزء بنا محسوب می شود، آئینه، پرده نقاشی، مجسمه در صورتی که در بنا یا زمین به کار رفته باشد، ثمره و حاصل تا زمانی که چیده یا درو نشده باشد، مطلق اشجار و شاخه های آنها، نهال و قلمه تا زمانی که بریده یا کنده نشده باشند و امثال آنها که برای شناختنشان باید به مواد مذکور در فوق مراجعه شود.

مال منقول: ماده 19 قانون مدنی، مال منقول را چنین تعریف کرده است: « اشیائی که نقل آنها از محلی به محلی دیگر ممکن باشد؛ بدون اینکه به خود یا محل آنها خرابی وارد آید، منقول هستند. » از جمله اشیاء منقول می توان به انواع کشتیها، قایقها، مصالح بنائی؛ از قبیل سنگ، آجر و ... تا زمانی که در بنا به کار نرفته باشند و کلیه دیون؛ از قبیل قرض، ثمن مبیع و مال الاجاره عین مستأجره، اشاره کرد.