زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

از به کار بردن اسامی مقدس؛ همچون « عشق »، « انسانیت » و ...، در مورد اعمال حیوانی، پرهیز نمائید!

 

همواره، در سرتاسر جهان، شاهد ایامی از سال، هستیم که به عشق ورزیدن و توجه کردن به اشخاص یا عقائدی خاص، اختصاص یافته اند. از جمله این روزها، می توان به « روز مادر »، « روز پدر »، « روز دختر »، « روز ولنتاین »، « روز محیط زیست »، « روز تولد « عیسی (ع) » »، « روز شهادت بزرگان دین » و ...، اشاره نمود. هر ساله، می بینیم وقت و هزینه بسیاری صرف برگزاری این ایام بخصوص، شده و افراد استرس و فشار بالائی را متحمل می گردند. در حقیقت، از روزی که قرار است صرف عشق ورزیدن به اشخاص، توجه به افکار و اندیشه های والای بشری و رعایت آنها، شود، چیزی باقی نمی ماند؛ به جز، استرس ناشی از تهیه و تدارک برای مراسم، خرید هدیه، انتخاب لباس مراسم یا خوشگذرانی و صرف غذائی که برای این ایام، آماده می شود.

این جا، این سؤال مطرح می گردد که هدف از تعیین این روزها، چیست؟ آیا نهادینه کردن مجموعه ای از عقائد و افکار ارزشمند، محرک آن بوده یا صرفا، هزینه، گردهمآئی، خوشگذرانی، پوشیدن لباسهای فاخر و به رخ کشیدن آنها، رقابت، چشم و همچشمی و ... انگیزه بخش بوده است؟ آن چه که از یک روز سال، به عنوان « روز بزرگداشت مقام بزرگان »، « روز ولنتاین » و ...، حاصل می شود مجموعه ایست از شروط و انتظارات، جهت راضی نمودن طرف مقابل یا افکار عمومی.

مسئله کلیدی در این موارد، « انتظارات » است؛ انتظاراتی که ما - به عنوان یک فرد یا جامعه - بر روی مفاهیم گرانقدری؛ چون عشق به افراد، عشق به محیط زیست، عشق به پاکیزگی و عدم انجام گناه، عشق به انسانیت و ...، گذاشته و به هدایاء، وعده های غذائی ناهار یا شام، توقع هزینه کردن افراد برای داشتن بهترین پوشش و آرایش، تعداد روابط جنسی ای که می توان با هم، داشت و ...، چشمداشت پیدا می کنیم. با کنار گذاشتن این انتظارات، نه یأسی از بی توجهی نسبت به این مفاهیم، به وجود خواهد آمد و نه نیازی به انتخاب روزی مخصوص؛ چرا که در این صورت، تمامی این ارزشها در زندگی هر روزه ما، جاری شده و از اعمال و واکنشهای ما، منفک نخواهند بود.

عشق حقیقی عشقی بدون قید و شرط بوده و عشق بدون قید و شرط نیز، چیزی نیست؛ به جز عشقی روحانی؛ عشقی که فراتر از حواس پنجگانه، ذهن، هوش - جائی که محل انتظارات ماست - می باشد. دلیل عدم درک اشخاص از این نوع عشق، تمرکز و توجه آنها به آن چیزیست که از طرق حواس پنجگانه، ذهن و هوش، دریافت می نمایند. اولین گام برای داشتن عشق غیرشرطی، تلاش در داشتن عشقی روحانیست و عشق روحانی صرفا، با انجام تمرینات روحی، قابل دستیابی می باشد؛ یعنی جائی که سفر ما در عوض داشتن جنبه خارجی، به درون، تغییر مسیر داده و به « عشق به خداوند » و سپس، « عشق به کائنات مورد آفرینش خداوند »، مبدل می گردد. در این حالت، محبتی که از جانب انسان، به سمت کائنات، روانه می شود اطاعتی خواهد بود از فرمان پروردگار؛ پروردگاری که از روی مهربانی و رحمتی که نسبت به افریدگانش، دارد، آنها را به یاری رساندن به یکدیگر، دعوت نموده است. البته جهت سنجش اعتبار عشق خویش، نظر داشتن به بیرون از خود نیز، ضروریست.

شاید امسال، بتوانیم به جای « نگران بودن راجع به عشق یک روزه »، « توجه به محیط زیست یک روزه »، « اهمیت به مفاهیم انسانی یک روزه » و ...، تلاش نموده و آنها را به صورتی غیرشرطی و روزانه، دنبال نمائیم. این بدان معنا، نیست که بشر بی نیاز بوده و همه اعمال و رفتارهایش را همچون پروردگار، از روی بی نیازی، انجام دهد؛ بلکه مقصود آن است که از گذاشتن نامهای مقدسی؛ چون « عشق »، « انسانیت »، « دیندار بودن » و ...، بر اعمالی که در نتیجه احساس احتیاج، مرتکب آنها می شویم، خودداری نموده و این مفاهیم والا را در جایگاه واقعیشان، دنبال کنیم. 

به عنوان یکی از شهروندان دنیا، چه کاری برای نجات جهان، می توان انجام داد؟

 

طی تحقیقات روحی گسترده، افزایش عناصر منفی و ویران کننده « راجا » و « تاما » و کاهش عنصر مفید و مثبت « ساتوا » به عنوان یکی از عوامل بروز بلایای طبیعی، تغییرات نامناسب آب و هوائی و جنگ جهانی سوم، شناخته شده اند. ( برای آشنائی با عناصر « ساتوا »، « راجا » و « تاما »، به مقاله « اثرات مخرب استفاده از رنگ سیاه، بر رشد معنوی افراد »، مراجعه فرمائید. ) حال سؤال این است که جهت افزایش انرژیهای مثبت و کاهش انرژیهای منفی موجود در جهان، از ما - در نقش یک شهروند مفید و مؤثر - چه کاری برمی آید. جواب این سؤال در ادامه، آمده است.

نقشه راه ما به چهار قسمت، تقسیم می شود: 1- کاری که می توانیم در مرحله پایه، برای خودمان، انجام دهیم: انجام تمرینات روحی بر اساس اصول شش گانه تمرینات روحی. البته قبل از انجام تمرینات، آشنائی صحیح با این اصول، ضروریست؛ چرا که علیرغم ظاهر ساده ای که دارند، در هنگام عمل، رعایت آنها دشوار خواهد بود. این تمرینات عنصر « ساتوا » را افزایش داده و سبب رسیدن فرد به سطح بالائی از حمایت الهی، خواهند شد. 2- کاری که می توانیم در مرحله پایه، برای دیگران، انجام دهیم: هیچ انسانی جزیره نیست؛ بلکه ما بخشی از جامعه، هستیم. در صورت صدمه دیدن دنیا توسط انرژیهای منفی، خود ما نیز، از این آسیبها، بی نصیب نخواهیم بود. بنابراین، تأثیر مثبت گذاشتن بر جهان، ضروری می نماید؛ چرا که دنیا خود ما، افرادی که دوستشان داریم، خویشاوندان، دوستان، همپیمانان، همکاران و ... ما را شامل می گردد. در این مرحله، انتقال آموزه های خود به دیگران، اهمیت دارد. 3- کاری که می توانیم در مرحله پیشرفته، برای خودمان، انجام دهیم: پس از شروع تمرینات روحی، بالا بردن کیفیت و کمیت این تمرینات از اهمیت بالائی، برخوردار است. برای مثال، در صورت ذکر نام خداوند به صورت یک ساعت در روز، در ماه اول، این مقدار در ماه دوم، باید به 2 ساعت در روز، افزایش یابد. ما زمانی به « سالک »، تبدیل خواهیم شد که به ویژگیهای زیر، دست یابیم: انجام تمرینات روحی با هدف شناخت خداوند - در مرکز زندگی خود، قرار دادن این تمرینات و رشد روحی - انجام آنها، به صورت روزمره و بر اساس اصول شش گانه تمرینات روحی - تماس منظم با دیگر سالکان، با هدف مشایعت و همراهی با حقیقت جهانی و یادگیری اصول روحی - مراقب راکد نماندن این تمرینات، بودن - کاهش عیوب شخصیتی و منیت - انجام آداب و رسوم مربوط به « روشن نگاه داشتن آتش »، جهت کاهش آلودگی روحی و ... . با رسیدن به این سطح، فرد به جائی، می رسد که قادر خواهد بود در بالا بردن میزان عنصر « ساتوا »، در کره زمین، مشارکت داشته باشد. 4- کاری که می توانیم در مرحله پیشرفته، برای دیگران، انجام دهیم: بعد از رسیدن به ویژگیهای بالا که از جمله صفات « سالک »، معرفی گردید، به ابزاری مؤثر، در انجام اعمال الهی، تبدیل خواهیم شد. سریعترین راه حصول مقام آموزش اصول الهی - یعنی تبدیل شدن به یک « گورو » - کمک به گسترش آگاهیهای روحیست. 

چگونه خوابی آرام داشته باشیم؟

 

مشکلات مربوط به خواب؛ کابوسهای شبانه، بی خوابی، احساس خشکی پس از خواب و ...، در عصر ما، به امری رایج، مبدل گشته اند. بر اساس یافته های تحقیقات علوم روحی، بعد روحی ما تأثیر عمیقی بر کیفیت خوابمان، خواهد گذاشت. از آنجائی که حالت و جهت خوابیدن و زمان رفتن به رختخواب، بر کیفیت خواب افراد، اثرگذار است، توجه به آنها، خوابی آرام را برای ما، به همراه خواهد داشت. 

1- حالت خواب:

الف- تأثیرات خوابیدن بر پهلوی چپ: جذب شعور الهی - به وجود آوردن سپری از شعور الهی، در اطراف بدن - افزایش انرژی حیاتی بدن - ایجاد حلقه ای از انرژی الهی، در سر.

ب- تأثیرات خوابیدن بر پهلوی راست: فعال کردن سپری محافظتی - ایجاد پوششی از انرژی منفی، در اطراف فرد.

ج- تأثیرات خوابیدن بر پشت: افزایش احتمال ابتلاء به « فلج خواب » - در معرض انرژیهای منفی، واقع شدن.

د- تأثیرات خوابیدن بر روی شکم: مستعد در معرض حملات انرژیهای منفی، قرار گرفتن - افزایش تمایلات منفی.

در صورتی که شخصی به 55 درصد سطح روحی، دست یابد، تأثیرات منفی خوابیدن بر پشت، در مورد وی، صدق نخواهد کرد.

2- زمان خواب:

زود خوابیدن شامل فوائد بسیاریست؛ چرا که بیدار ماندن پس از غروب آفتاب، دارای مضراتیست که عبارتند از: الف- بعد از غروب آفتاب - بین 6 عصر تا 9 شب - ناخالصی روحی - چه در محیط و چه در انسانها - شروع به افزایش، می کند. ب- بین 9 تا 12 شب، اعمال ما کم اثرتر و کم نتیجه تر خواهند شد. ج- بین 12 نیمه شب تا 3 بامداد، ناخالصی روحی به اوج خود، می رسد. از آن رو که میان ساعت 3 تا 6 بامداد، ارتعاشات مثبت موجود در محیط، به نحو مؤثری، ما را در انجام وظائفمان، یاری می رسانند، زود خوابیدن و متعاقب آن، زود بیدار شدن مفید خواهد بود.

3- جهت خواب:

الف- تأثیرات خوابیدن به نحوی که سر به سمت شرق، باشد: جذب ارتعاشات مثبتی که از سمت شرق، می آیند - پس از بیداری، احساس انرژی بیشتری می کنیم.

ب- تأثیرات خوابیدن به نحوی که پا به سمت جنوب، باشد: قرار دادن بدن در معرض ارتعاشات منفی - احساس سنگینی و خشکی، پس از بیداری.

علاوه بر رعایت نکات فوق، انجام موارد زیر در داشتن خوابی آرامتر، به شما، یاری می رسانند: 1- با استفاده از یک عدد عود طبیعی و مناسب خود، محیط را پاکسازی نمائید. جهت یافتن عود مناسب خود، کافیست همه عودها را در مورد خود، آزمایش کنید و ببینید کدام یک برای شما، مناسب می باشد. اگر در حین استفاده از عودی، دچار حالات سردرد، تنگی نفس، اضطراب و ...، شدید، مطمئن باشید عود مناسب شما همان است؛ چرا که این حالات نشان دهنده مبارزه انرژیهای مثبت موجود در عود با انرژیهای منفی موجود در شما و محیط، است؛ مگر آنکه مشکلات فیزیکی موجود در شما؛ از جمله مشکلات ریوی و ...، مسبب این حالتها، شده باشند. 2- از خداوند، بخواهید در طول شب، شما را مورد محفاظت خود، قرار دهد. 3- مقداری کافور طبیعی روی رختخواب، بپاشید. 

« رقص »؛ ابزاری برای شناخت خداوند

 

از دیدگاه علوم روحی، « رقص » شکلی از هنر، است که می توان از آن، جهت شناخت خداوند، بهره برد. در مسیر شناخت خداوند، « رقص » ابزاریست برای دریافت و درک اصول الهی. میزان درصد اصول الهی ای که می توان از طریق رقص قسمتهای مختلف بدن، به دست آورد در ذیل، آمده است:

سر: 5 درصد - چشم: 10 درصد - ابرو: 3 درصد - کره چشم: 5 درصد - گردن: 7 درصد - بینی: 2 درصد - گونه ها: 5 درصد - لبها: 10 درصد - شکم: 5 درصد - کمر: 8 درصد - دستها: 20 درصد - پاها: 18 درصد - سایر قسمتهای بدن: 2 درصد. 

فوائد « یوگا »، در پاکسازی انسان

 

امروزه، شرکت در کلاسهای « یوگا » به امری رایج، در سرتاسر دنیا، مبدل گشته است. در بسیاری از این کلاسها، حالتهای مختلف « یوگا » و تمرینات تنفس آموزش داده می شوند؛ تمریناتی که توسط استادان باستانی، جهت نظم بخشیدن به انرژیهای حیاتی بدن، به وجود آمده اند. میزان تأثیر انجام تمرینات « یوگا » بر پاکسازی روحی، در مورد قسمتهای مختلف بدن، متفاوت است. در ذیل، میانگین مقدار این پاکسازی برای بخشهای مختلف بدن، آمده است: 

البته پاکسازی توسط « یوگا » صرفا، در مورد جسم فیزیکی و جسم حیاتی انسان، اتفاق می افتد. جهت تزکیه جسمهای لطیفتر بدن؛ همچون ذهن، هوش و من لطیف، تمرینات روحی ظریفتری مورد نیاز است؛ لیکن تمرینات روحی ظریفتر قدرت پاک کنندگی اجسام فیزیکی و حیاتی را دارا می باشند.

با همه فوائدی که در « یوگا »، مشاهده می شود، هیچ رابطه ای میان پاکی به دست آمده توسط آن و سرنوشت بشر، وجود ندارد. برای مثال، اگر در سرنوشت فردی، تصادف یا ابتلاء به نوعی بیماری ماهیچه ای و ... وجود داشته باشد، انجام تمرینات « یوگا » مانع تحقق آن سرنوشت، نخواهد بود؛ اما پاکی بدن ناشی از این تمرینات، تحمل جسم را در رویاروئی با این سرنوشت، افزایش می دهد. همچنین، ما برای ورود به بهشت، به سطح خاصی از پاکی، در سطوح مختلف جسم، ذهن، من لطیف و ...، نیازمندیم؛ یعنی حداقل، به 50 درصد پاکی. تمرینات « یوگا » در این راه، کمک کننده هستند.