زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سیاره پرآبی نیست!

 

اگر همه آبهای داخل زمین و سطح آن را که حجمشان بالغ بر 1 میلیارد و 386 میلیون کیلومتر مکعب است روی هم جمع کنیم، در کره ای به قطر 1386 کیلومتر جا می گیرد؛ یعنی به اندازه کره آبی رنگ بزرگی که در غرب ایالات متحده آمریکا در تصویر فوق قرار داده شده است. حال اگر تمام آبهای شیرین زمین را جمع کنیم، کره ای به قطر 8/272 کیلومتر را پر می کند که به صورت کره آبی رنگ کوچکتری در تصویر نشان داده شده است. اکنون اگر به نقطه آبی رنگ ریزی که زیر کره متناظر با آبهای شیرین قرار دارد دقت کنید، می توانید به مقدار آبهای شیرین جاری در رودخانه ها و دریاچه های زمین که منبع اصلی تأمین آب مورد نیاز بشر امروز است پی ببرید که حجم آن فقط 93113 کیلومتر مکعب است و کره ای به قطر 2/56 کیلومتر را پر می کند. آیا هنوز هم فکر می کنید زمین سیاره پرآبی است؟

منبع: دو هفته نامه « دانستنیها » 

قرآن کریم و مومیائی « رامسس دوم »

 

« رامسس دوم » را نیرومندترین « فرعون » تاریخ می دانند. « رامسس » تنها 14 سال داشت که پدرش او را به جایگزینی خود انتخاب کرد. مورخان اسلامی بر این باورند که « حضرت موسی (ع) » در زمان سلطنت وی می زیسته است. در آیه 92 سوره « یونس (ع) » بعد از بیان گذر بنی اسرائیل از دریا، چنین آمده است: « پس امروز نجات می دهیم بدنت را تا باشی برای آیندگان نشانه ای و همانا بسیاری از مردم از نشانه های ما غافلند. » « پروفسور موریس بوکای » معتقد است مومیائی به جا مانده از « رامسس دوم » مصداق همین آیه است. در کتیبه های مصری بیان شده که « رامسس » جانش را در میدان جنگ از دست داده؛ ولی روی مومیائی وی هیچ جای زخمی دیده نمی شود.

منبع: دو هفته نامه « دانستنیها » 

همچون کرگدن تنها سفر کن!

 

کرگدن موجودی است تنها. هرگز چیزی درباره زندگی جمعی و حرکت گله های کرگدن گزارش نشده است. کرگدن تنهای تنها دشتها و جنگلها را درمی نوردد و همیشه در سفر است. کرگدنها همیشه در حرکتند. هیچ وقت یک جا نمی مانند. می روند و می روند. در این جهان پهناور تنها موجود دیگری که همواره در حال رفتن است ابر است؛ اما سفر ابرها با سفر کرگدنها یک تفاوت دارد. ابر هر وقت سنگین می شود، می بارد، خود را سبک می کند و دوباره به راهش ادامه می دهد. کرگدنها هیچ وقت گریه نمی کنند. آنها تنهای تنها سفر می کنند و غمهایشان را در دل خودشان نگاه می دارند. شاید برای همین است که این قدر سنگینند و این قدر هم غمگین. « بودا »؛ شاهزاده ای که تاج و تخت را رها کرد تا به روشنائی برسد، کرگدن را ستوده است. از « بودا » متنی مانده به نام « دمه پده » که مترجمان آن را « راه - آئین » معنی کرده اند. این کتاب پر از سرود است. سفر تنها، مداوم و بی تعلق کرگدن آن قدر برای « بودا » الهامبخش بوده که یکی از معروفترین سروده های کتابش را « سرود کرگدن » نام نهاده و در آن شیوه درست زندگی کردن را به رهرو این گونه آموزش داده است: « چوب را برای هر آن چه زندگی می کند به دور افکن / و کسی را با آن میازار. / چون عشقی برای فرزند نه، پس چگونه عشقی برای دوست؟ / همچون کرگدن تنها سفر کن. / شاخه های خیزران پیچ خورده و درهمند؛ / که سودازده زن و فرزند هستند، / هم بدان سان که شاخه های بالای درخت از کجی آزاد است. / همچون کرگدن تنها سفر کن؛ / همه جاها تنهای تنها / و به این سو و آن سو خرسند، / خطرها را بی باک به جان خریدار. / همچون کرگدن تنها سفر کن. »

منبع: دو هفته نامه « دانستنیها » 

چه کسانی شادترند؟

 

افرادی که برای ساختن یک زندگی خوب تحت شرایط سخت تلاش می کنند نسبت به افرادی که در یک رفاه نسبی زندگی می کنند شادترند. همچنین افرادی که فرزند دارند؛ به ویژه پدر و مادرهای نوجوانان، با وجود اینکه معمولا اظهار می کنند حضور بچه ها به زندگیشان معنا بخشیده؛ اما کمی غمگینترند. زنان هم با وجود اینکه بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند؛ اما نسبت به آنها شادترند. به علاوه، میزان شاد بودن افراد با افزایش سن تغییر می کند. تحقیقات نشان داده است که میزان شادی پیرو منحنی با شکل حرف U است که در آن غمگینترین سالها سنین میانسالی و در کمال تعجب، شادترین سالها سنین کهنسالیند.

منبع: دو هفته نامه « دانستنیها » 

شیرینی بخورید، خنگ می شوید!

 

خوردنیها روی نحوه فکر کردن انسان مؤثرند. تحقیقات نشان داده است مصرف شیرینی در بلندمدت توانائی مغز را برای یادگیری و به خاطرسپاری اطلاعات تغییر می دهد و باعث خنگی می شود. در مقابل، افزودن اسید چرب امگا 3 به رژیم غذائی روزمره این آسیب را به حداقل می رساند.

منبع : دو هفته نامه « دانستنیها »