زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

نکات مورد اهمیت در هنگام مطالعه زبانهای خارجه

 

مطالعه یک فن است و برای مهارت در هر فنی، نیاز به تلاش و استمرار در انجام آن است. فن چیزی نیست که بتوان آن را تنها از طریق خواندن کتاب، شرکت در همایشها یا دیدن برنامه ای تلویزیونی به دست آورد. پس به یاد داشته باشید جهت داشتن مطالعه ای مفید و مؤثر، بعد از یادگیری تکنیکهای لازم، در به کارگیری آنها همت گمارید. عوامل بسیاری در بهره مندی از یک مطالعه خوب، تأثیرگذار هستند. در ذیل، به برخی از این عوامل می پردازیم:

1- انگیزه: موفقیت شما در مطالعه، با میزان انگیزه تان در ارتباط است. ما دو نوع انگیزه داریم: یکی انگیزه درونی که شامل آن چیزی است که از درون، شما را به انجام کاری تشویق می کند؛  از جمله اینکه می خواهید چه کاره شوید و ...، و دیگری انگیزه بیرونی؛ مانند درس خواندن برای کسب نمره یا مدرکی علمی. اگر برای مطالعه، صاحب انگیزه لازم هستید، در این مرحله با مشکلی مواجه نخواهید بود؛ اما اگر تصور می کنید انگیزه لازم را برای شروع یا ادامه مطالعه ندارید، باید تلاش نمایید آن را در خود ایجاد کنید. برای این کار، می توانید به هدف خود از مطالعه بیندیشید. ببینید قصد دارید با این کار، به چه اهدافی دست پیدا کنید. سپس آنها را به صورت فهرستی درآورید. داشتن عادات خوب هنگام مطالعه، به شما کمک می کند در مدت زمانی کم، کار بیشتری انجام دهید. البته این به معنی مقدار مطالعه نیست؛ بلکه بدان معناست که چقدر خوب مطالعه کرده اید. از آنجایی که داشتن عادات خوب مطالعه متکی به داشتن انگیزه کافیست، پس از طریقی که بیان شد، در به وجود آوردن آن در خود، سعی کافی را مبذول دارید.

2- داشتن تمرکز: داشتن تمرکز به معنی جمع کردن تمام حواس خود روی هدفی مشخص است. اگر به موضوعی که مطالعه می کنید علاقه مندید، این کار بسیار آسان خواهد بود. مشکل زمانی است که به موضوع مورد مطالعه بی علاقه اید. برای ایجاد علاقه، می توانید به روشهای زیر عمل کنید: ابتدا ببینید موضوعی که مجبور به خواندنش هستید چگونه و به چه دلیل، به رشته ای که در آن، مشغول تحصیل می باشید ارتباط دارد. به طور مثال، آموختن فیزیک برای شما بی اهمیت است؛ اما وقتی بدانید دانستن فیزیک برای اکتشاف فضایی که به آن علاقه مندید، اهمیت دارد، قضیه تغییر پیدا خواهد کرد. علاقه شما به چند موضوع به شما در شناخت جهان مدرن و نیز در یافتن پاسخ به این سؤال که « چقدر به آن سطحی که باید برسید رسیده اید؟ »، کمک کننده است. دوم اینکه ببینید موضوع مورد نظر چه ارتباطی با دیگر موضوعات، زمانها، مکانها و ... دارد. به طور مثال، فلسفه و فیزیک از چندین وجه، به هم شبیهند یا روانشناسی و جامعه شناسی در ادبیات انعکاس دارند. موضوعی که به تنهایی برای شما جالب نیست می تواند در ارتباط با سایر موضوعات، جذاب به نظر برسد. سوم اینکه سعی کنید آن چه را که می خوانید بهفمید. زمانی که مشغول تماشای بازی فوتبال یا هر ورزش دیگری هستید، اگر با قواعد بازی آشنایی نداشته باشید، جذابیت زیادی برای شما نخواهد داشت؛ اما با آموختن قواعد آن، طرز نگاهتان به بازی تغییر یافته و با علاقه بیشتری، به تماشای آن می پردازید. هیچ گاه، تا مطلبی را نفهمیده اید، به مطلب دیگر نپردازید؛ چرا که امکان دارد آن خود، پیش نیازی باشد برای درک مطلبی دیگر. پس، از انجام هر کاری که به درک موضوع کمک می کند؛ از جمله پرسش و ...، نهراسید.

3- رفع عواملی که موجب حواس پرتی می شوند: هر قدر هم که به موضوعی علاقه داشته باشید، عواملی وجود خواهند داشت که سبب حواس پرتیتان می شوند؛ از جمله فردی که بدون هماهنگی، به ملاقاتتان می آید، صدایی ناگهانی و ... . برخی از این عوامل غیر قابل کنترلند؛ اما عواملی هم هستند که قادرید آنها را تحت کنترل خود درآورید. شما می توانید با تعیین زمان و مکان مناسب جهت مطالعه، به رفع این عوامل پرداخته یا حداقل از میزان آنها بکاهید. مکانی که در آن مطالعه می کنید باید فقط مختص این کار باشد. اگر اتاقتان مشترک است، کمترین کاری که باید انجام دهید این است که میز کاری مجزا داشته باشید که تنها جهت مطالعه از آن استفاده گردد. همچنین، قبل از شروع مطالعه، هر وسیله ای را که ارتباطی به کارتان ندارد از روی میز جمع آوری کنید تا حواستان پرت نشود؛ از جمله عکسها، روزنامه ها، مجلات و ... . نور اتاق نیز دارای اهمیت است. چراغ مطالعه را طوری روی میز قرار دهید که موقع خواندن، سایه ای روی متن رو به رویتان ایجاد نکند؛ به طور مثال، اگر راست دست هستید، سمت چپ میز و اگر چپ دستید، آن را سمت راست قرار دهید. به علاوه، همه وسایل مورد نیاز خود؛ از قبیل خودکار، مداد، خط کش و ...، را نیز در دسترس گذاشته تا هر بار، برای پیدا کردن یکی از آنها، مجبور به بلند شدن از پشت میز نشوید. بدبختانه مکانی که در آن، به مطالعه می پردازید ممکن است گاهی پر سر و صدا باشد. به همین جهت، برخی ترجیح می دهند از کتابخانه استفاده کنند. آنجا هم حواس پرتیهای خود را دارد؛ اما از جاهای دیگر؛ مثل نیمکت محوطه دانشگاه، حین راه رفتن در خیابان یا هنگام گذراندن وقت با دوستان، مزاحمتهای کمتری خواهد داشت. زمانی که برای مطالعه، تعیین می کنید نیز می تواند در جلوگیری از حواس پرتیتان، مؤثر باشد. به خاطر داشته باشید زمانهایی هستند که عوامل مزاحم و استرس زای کمتری وجود دارند. سعی کنید همه موارد؛ از جمله خوابیدن، خوردن، فعالیتهای اجتماعی، کار، کلاسهای ثابتی که دارید و ...، را در برنامه ریزی بگنجانید تا هنگام مطالعه، استرس نرسیدن به کارهای دیگر حواستان را از مطالعه پرت نکند. هر چه سریعتر برنامه ریزی کنید بهتر است؛ چرا که در غیر این صورت، مطالعه تان را عقب می اندازید که این کار باعث انباشتگی هر چه بیشتر آنها شده و هر قدر میزان آنها در نظرتان، زیاد جلوه کند، کمتر رغبت به شروع آن خواهید داشت. یکی دیگر از این عوامل، سلامتی شخصیتان است. وضع سلامتی شما در بهبود عملکردتان مؤثر می باشد. خستگی، گرسنگی، ضعف چشم و ... می تواند کارایی فرد را کاهش دهد.