زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

زمین سبز

راه حلّهائی برای آلودگی پلاستیک

چگونگی تشکیل « هیئتهای حل اختلاف شوراها »

 

طبق « قانون شوراها »، « هیئت »هائی به نام « هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات »، به ترتیب زیر، تشکیل می شود: الف- « هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات » به عضویت: « یکی از معاونان رئیس جمهور ». 2- « معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور ». 3- « یکی از معاونین رئیس قوه قضائیه به انتخاب رئیس قوه ». 4- « یکی از معاونین دادستان کل به انتخاب دادستان کل ». 5- « سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ». ب- « هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات استان » به عضویت: 1- « عالیترین مقام قضائی استان ». 2- « دو نفر به انتخاب هیئت مرکزی حل اختلاف ». 3- « یک نفر از اعضای شورای اسلامی شهر مرکز استان به انتخاب شورا ». اگر « موضوع مورد رسیدگی » مربوط به « شورای شهر مرکز استان »، باشد، « نماینده شورای شهر دیگری که از حیث جمعیت، بزرگترین شهر استان محسوب می شود » عضویت خواهد داشت. 

چگونگی برخورد « مسئولان اجرائی » در صورت اعتراض به تصمیمات و عملکرد « شوراها »

 

« استانداران »، « فرمانداران »، « بخشداران » و « سایر مقامات کشوری » هر گاه، نسبت به « تصمیمات شوراها » یا « عملکرد آنها »، اعتراض داشته باشند، به ترتیب زیر، اقدام می کنند: 1- « ابطال مصوبات شورا ». 2- « سلب عضویت از اعضای شورا ». 3- « رسیدگی به تخلفات و اعتراضات شوراها و هیئت حل اختلاف ». در صورتی که « مصوبات شوراها » با « اختیارات قانونی » آنها یا با « قوانین عمومی کشور »، مغایرت داشته باشند، « مسئولان اجرائی » حداکثر،  ظرف 10 روز از تاریخ « ابلاغ »، « اعتراض » خود را به « اطلاع شورا »، رسانده و « درخواست تجدید نظر » می کنند. « شورا » مؤظف است ظرف 1 هفته از تاریخ « وصول اعتراض »، اعلام نظر نماید. اگر « شورا » در بررسی مجدد، از « رأی قبلی نسبت به مصوبه »، عدول ننماید، « موضوع » به « هیئت حل اختلاف استان »، ارجاع می شود. « هیئت حل اختلاف استان » نیز، در موارد ارجاعی، ظرف 15 روز، باید اعلام نظر کند و اگر نظر این « هیئت » در جهت « لغو مصوبات شورای شهر »، باشد، در صورت تأیید « هیئت مرکزی حل اختلاف »، « قطعی » و « لازم الاجراء » است. در صورت « انحراف شوراهای روستا از وظائف قانونی »، به « پیشنهاد کتبی فرماندار »، « موضوع » جهت « انحلال شورا »، به « هیئت حل اختلاف استان »، ارجاع می شود و در صورت « احراز انحراف »، آن را « منحل » می نماید. سایر « شوراها »؛ به غیر از « شوراهای روستا »، در صورت « انحراف از وظائف قانونی »، بنا به « پیشنهاد هیئت استان » و « تصویب حل اختلاف مرکزی »، « منحل » می گردند. 

وظائف « شوراهای اسلامی شهر » و « شوراهای اسلامی شهرک » چه هستند؟

 

1- « انتخاب شهردار برای 4 سال ». 2- « بررسی و شناخت کمبودها و ارائه طرحهائی به عنوان راه حل ». 3- « نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و شهرداری، در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی امور نگردد ». 4- « همکاری با مسئولان اجرائی، در زمینه های مختلف ». 5- « برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات مختلف ». 6- « ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی ». 7- « تشکیل انجمنها و نهادهای اجتماعی و امدادی و ارشادی، تأسیس تعاونیها، آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی ». 8- « نظارت بر حسن اداره امور مالی و حفظ سرمایه های نقدی شهرداری و نظارت بر حساب درآمد و هزینه آنها، به گونه ی که مخل جریان عادی امور شهرداری نباشد ». 9- « تصویب آئین نامه های پیشنهادی شهرداری ». 10- « تأیید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر 6 ماه 1 بار، توسط شهرداری، تهیه می شود و انتشار آن برای عموم و ارسال نسخه آن به وزارت کشور ». 11- « همکاری با شهرداری، جهت تصویب طرح حدود شهر، پس از تهیه آن توسط شهرداری و با تأیید وزارت کشور و وزارت مسکن و شهرسازی ». 12- « تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات وابسته به آن و تصویب بودجه شورای شهر » 13- « تصویب وامهای پیشنهادی شهرداری ». 14- « تصویب معاملات و نظارت بر آنها که به نام شهر و شهرداری، صورت می گیرد ». 15- « تصویب اساسنامه مؤسسات وابسته به شهرداری، با تأیید وزارت کشور ». 16- « تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و تغییر نوع و میزان آن که از سوی وزارت کشور، اعلام می شود ». 17- « نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری ». 18- « نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر ». 19- « نظارت بر امور تماشاخانه ها، سینماها و دیگر اماکن عمومی ». 20- « تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری، از نظر بهداشت، آسایش عمومی، عمران و زیبائی ». 21- « نظارت بر ایجاد گورستان و تهیه وسائل حمل اموات ». 22- « وضع مقررات و نظارت بر حفر مجرا و مسیرهای تأسیسات شهری ». 23- « نظارت بر ایجاد و توسعه معابر، خیابانها، میادین و تأسیسات عمومی شهر ». 24-« تصویب نامگذاری یا تغییر نام معابر، میادین و خیابانهای شهری ». 25- « تصویب مقرراتی جهت نوشتن هر نوع مطلب یا الحاق هر نوع نوشته، آگهی و تابلو، روی دیوارهای شهر ». 26- « تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری ». 27- « تصویب نرخ کرایه وسائل نقلیه درون شهری ». 28- « وضع مقررات ایجاد میدانهای عمومی توسط شهرداری، برای خرید و فروش مایحتاج عمومی ». 29- « وضع مقررات لازم در تشریک مساعی شهرداری با ادارات، برای دایر کردن نمایشگاههای کشاورزی، هنری، بازرگانی و ... ».

در صورتی که « عضو شورای شهر » به عملکرد « شهردار » یا « شهرداری »، اعتراض داشت، توسط « رئیس شورا »، به « شهردار »، تذکر خواهد داد. در اعتراض « رئیس شورا » به « شهردار »، در صورت « عدم رعایت مفاد مورد تذکر »، « رئیس شورا » موضوع را به شکل یک « سؤال » و به صورت « کتبی »، به « شهردار »، اطلاع داده و حداکثر ظرف مدت 10 روز پس از « ابلاغ »، « شهردار » مؤظف به پاسخگوئی، خواهد بود. اگر پس از « ابلاغ کتبی موضوع » به « شهردار »، توسط « رئیس شورا »، « شهردار » از حضور در جلسه، خودداری کرده یا پاسخ قانع کننده ای ندهد، « موضوع » به شکل « استیضاح » و حداقل، با امضای یک سوم « اعضای شورا »، مطرح می شود. فاصله بین « ابلاغ به شهردار » تا « تشکیل جلسه از طرف رئیس شورا »، حداکثر، به مدت 10 روز، خواهد بود. بعد از جواب « شهردار »، در صورتی که « شورا » با « اکثریت دو سوم کل اعضاء »، « رأی مخالف » دهد، « شهردار » از کار، برکنار می شود. فاصله « صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهردار » تا « انتخاب فرد جدید »، نباید بیشتر از 3 ماه، طول بکشد. در فاصله « صدور رأی عدم اعتماد و برکناری شهردار » تا « انتخاب فرد جدید »، « یکی از کارکنان شهرداری » با انتخاب « شورای شهر »، عهده دار « مسئولیت » خواهد بود. « شورای شهر » و هر یک از « اعضاء »، حق ندارند در « نصب و عزل کارکنان شهرداری »، مداخله نمایند. به استثنای مواردی که مربوط به « شهرداری »، « وظائف شورای اسلامی شهرک » همانند « وظائف شورای اسلامی شهر »، می باشد. 

وظائف « شوراهای اسلامی بخش » چیست؟

 

« وظائف شورای اسلامی بخش » از قرار ذیل، هستند: 1- آگاهی از مشکلات و کمبودها در هر زمینه ای و ارائه طرحهای پیشنهادی ». 2- « همکاری با مسئولان اجرائی، جهت پیشبرد برنامه های عمرانی ». 3- « همکاری با مسئولان اجرائی و شوراهای روستائی، جهت انجام خدمات عمومی، انتخابات سراسری و محلی و سرشماریهای مختلف ». 4- « همکاری با مسئولان، جهت تهیه شناسنامه بخش، از طریق جمع آوری اطلاعات و آمار ». 5- « ایجاد هماهنگی لازم بین شوراهای روستائی واقع در بخش ». 6- « نظارت بر طرحهای عمرانی منطقه و بهره برداری از تجهیزات عمومی و عمرانی، مزارع و مراتع خارج از حیطه روستاهای موجود در بخش ». 7- « نظارت بر شوراهای روستائی، به منظور رعایت وظائف قانونی ». 8- « حکمیت در اختلافات میان روستاها یا شوراهای اسلامی، در مواردی که قابل پیگیری قضائی نیستند ». 9- « پیگیری موارد تجاوز به حقوق عمومی، در مواردی که شاکی ندارد ». 10- « رسیدگی به امور عمومی بخش و امور خارج از حیطه اختیارات شوراهای روستا ». 11- « پیگیری مشکلات اهالی مزارع مستقل و آبادیهای زیر 20 خانواری که فاقد  شورای روستا، هستند ». 12- « جلب خودیاری اهالی جهت تأمین هزینه های مربوط به شوراها و اداره دهیاریها ». 13- « همکاری با نیروهای انتظامی، جهت برقرار نظم عمومی ». 

وظائف و اختیارات « شوراهای روستا » چیست؟

 

« وظائف و اختیارات شورای روستا » عبارت است از: 1- « نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورا ». 2- « بررسی و شناخت کمبودها در روستا و ارائه طرحهای پیشنهادی ». 3- « جلب مشارکت مردم و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها ». 4- « توجیه سیاستهای دولت و ترغیب روستائیان جهت اجرای آنها ». 5-« پیگیری طرحهای عمرانی اختصاصی روستا ». 6- « همکاری برای احداث، اداره، بهره برداری از تأسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی روستا، در حدود امکانات ». 7- « کمک رسانی در مواقع بحرانی و کمک به مستمندان و خانواده های بی سرپرست ». 8- « تلاش برای رفع اختلافات محلی ». 9- « ایجاد زمینه جهت اجرای مقررات بهداشتی ». 10- « همکاری با نیروهای انتظامی، جهت برقراری نظم عمومی ». 11- « جلب مشارکت عمومی جهت اجرای فعالیتهای تولیدی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی ». 12- « جلب مشارکت عمومی در انجام امور فرهنگی و دینی ». 13- « انتخاب دهیار برای مدت 4 سال و معرفی او به بخشدار، جهت صدور حکم ». « عزل دهیار » با « رأی اکثریت اعضای شورای روستا »، انجام و به « بخشدار »، جهت « صدور حکم عزل »، اعلام می شود.