-
تعریف « مستخدم یا « کارمند اداری » و شاخصه های آن چیست؟
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 00:01
منظور از « تعریف مستخدم یا کارمند » در « قوانین استخدامی » و « سایر قوانین »، « تعیین مشمولین قانون و احکام آنها » است؛ چرا که بر حسب « قانون »، متفاوت است. مفهوم « مستخدم » در « حقوق جزاء » و « حقوق اساسی »، گسترده می باشد. در « حقوق اداری »، اصطلاح « مستخدم ( کارمند اداری ) » اخص از « مستخدم عمومی »، است. در « حقوق...
-
« نظامهای حرفه ای » و « نظامهای صنفی » چه هستند؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:58
منظور از ایجاد « نظامها یا سازمانهای حرفه ای »، « سازمان دادن حرفه معین » و « ایجاد نظم و انضباط در بین صاحبان حرفه » از طریق « خود آنها ( بخش خصوصی ) »، است. در « حقوق ایران »، نمونه های بارز « نظامهای حرفه ای » « کانون وکلای دادگستری »، « نظام پزشکی »، « کانون کارشناسان رسمی دادگستری »، « نظام معماری و ساختمانی » و...
-
« مؤسسات و نهادهای انقلابی » یا « مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی » چه هستند؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:46
« قانون محاسبات عمومی » ایجاد « سازمانهای عمومی » را منحصراً، به صورت « وزارتخانه »، « مؤسسه دولتی »، « شرکت دولتی » یا « نهادهای عمومی غیردولتی »، « مجاز » دانسته است. طبق « قانون محاسبات عمومی »، « مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی » « واحدهای سازمانی مشخص »ی هستند که با اجازه « قانون » و به منظور « خدماتی که جنبه...
-
وجوه افتراق « شرکتهای دولتی » و « مؤسسات دولتی » چه هستند؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:43
بر طبق « قانون محاسبات عمومی »، « مؤسسات وابسته به دولت » شامل « مؤسسات دولتی » و « شرکتهای دولتی »، می باشد. در مورد « مؤسسات دولتی »، با آنکه « هدف » از ایجاد آنها، « جدا نمودنشان از وزارتخانه ها و تأمین استقلال نسبی آنها » است؛ اما در کل، تابع همان « قواعد حقوق عمومی » هستند. در مورد « شرکتهای دولتی »، « هدف » از...
-
« محاسن » و « معایب » مربوط به « مؤسسات عمومی »، چیست؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:40
« مؤسسات عمومی » دارای این « مزایا » و « محاسن »، هستند: 1- « مؤسسه » توسط « مدیران » و « شوراها »ئی که برای مدتی معین، انتخاب می شوند، « اداره » می شود و بدین شکل، « مؤسسه » از « نفوذ و کشمکشهای سیاسی »، برکنار می ماند. 2- سبک شدن وظائف « قوه مرکزی » با واگذاری قسمتی از وظائف به « اشخاص عمومی » دیگر. 3- بهترین وسیله...
-
« سازمان اداری » مربوط به « مؤسسات عمومی »، چگونه است؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:38
« مؤسسات عمومی وابسته به دولت » از حیطه « قدرت و اختیار وزیران »، خارج نیستند و بر حسب « نوع مشاغل »ی که به عهده دارند، به یکی از « وزارتخانه ها »، وابسته بوده و تحت « نظارت » آنها، « انجام وظیفه » می کنند. اگر « وابستگی » یکی از « مؤسسات » به یک « وزارتخانه »، از روی « اساسنامه قانونی » آن، معلوم نباشد، « رئیس جمهور...
-
« نظام حقوقی » مربوط به « مؤسسات عمومی »، چیست؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:35
در ابتدای امر، « مؤسسه عمومی » به « واحد سازمانی » ای، اطلاق می شد که « تصدی یک خدمت عمومی » را بر عهده داشت و به طور « مستقل »، آن را با « نظام حقوق عمومی »، اداره می کرد؛ یعنی در کنار « وزارتخانه ها »، یک « خدمت عمومی صرفاً اداری » را با « نظام حقوق عمومی »، اداره می نمود. امروزه، « مؤسسات عمومی » علاوه بر نوع «...
-
تفاوت « مؤسسات عمومی » و « مؤسسات خصوصی » چیست؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:33
« تشخیص تفاوت مؤسسات عمومی از مؤسسات خصوصی » حائز اهمیت فراوانی است. « مؤسسات خصوصی » دارای این ویژگیها، هستند: 1- تنها، به حساب « اشخاص خصوصی »، اداره می شوند. 2- این « مؤسسات » تابع « قانون مدنی » یا « قانون بازرگانی » هستند. 3- « وجوه » و « اموال » آنها جزء « اموال خصوصی »، محسوب می شود. 4- « کارمندان این مؤسسات »...
-
میدان عمل « مؤسسات عمومی » تا کجاست؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:31
محاسن « نظام مؤسسه عمومی » سبب شده که از قدیم، « دانشگاهها »، « مدارس عالی »، « کتابخانه ها » و « بیمارستانها » به صورت « مؤسسه عمومی »، اداره شوند. امروزه، « نظام مؤسسه عمومی » کاربرد تازه ای یافته که استفاده از آن، در « فعالیتهای بازرگانی و صنعتی دولت » نیز، است. « عملیات مالی دولت » تابع « تشریفات قانون بودجه و...
-
« مؤسسات عمومی » راهی برای ایجاد « عدم تمرکز اداری »
شنبه 31 فروردین 1398 23:28
همه « مؤسسات عمومی » دارای « شخصیت حقوقی »، نبوده و « مؤسسه عمومی غیرمتمرکز » به شمار نمی روند. « شرط تحقق عدم تمرکز » « وجود شخصیت حقوقی سازمان مورد نظر » است. « استقلال مؤسسات عمومی » به صورت « مطلق »، نیست؛ بلکه « وزیران » نسبت به آنها، « نظارت » اعمال می کنند. « مؤسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل » می تواند اعمال زیر...
-
مفهوم « مؤسسه عمومی » چیست؟
شنبه 31 فروردین 1398 23:26
در کنار « وزارتخانه »ها، « سازمان »های دیگری نیز، وجود دارند که در اصطلاح، « مؤسسات عمومی » یا « مؤسسات مستقل » نامیده می شوند. « مؤسسات عمومی » شامل « مؤسسات » وابسته به « نهاد ریاست جمهوری »، « وزرتخانه ها »، « قوه مقننه »، « قوه قضائیه » و « مؤسسات » وابسته به سایر « اشخاص حقوق عمومی »؛ مثل « شوراها » و « سازمانهای...
-
وظائف « شهرداری » چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:15
« شهرداری » « وظائف » خود را در محدوده ای که به « تصویب وزارت کشور »، می رسد، اجراء می کند و خارج از آن، هیچ « تکلیف »ی به عهده ندارد؛ به طور مثال، « تعهد »ی در« ارائه آب و برق و سایر خدمات شهری » در « خارج از محدوده مصوب شهر »، ندارد. « مقررات شهرداری مصوب شورای شهر » صرفاً، برای « ساکنین شهر »، « لازم الرعایه » است...
-
« شهرداری » در چه مناطقی و توسط چه کسی، تشکیل می گردد؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:14
پس از « انقلاب مشروطیت » اولین قانونی که درباره « شهرداری »ها، به تصویب رسید، « قانون بلدیه » در تاریخ 20 ربیع الثانی 1325 هجری قمری، بود. « قانون بلدیه » مورخ 1325 هجری قمری برای مدت کوتاهی، اجراء شد و در سال 1329 هجری قمری، « دولت » به « انحلال انجمنهای مزبور »، اقدام نمود. از تاریخ انحلال « انجمنهای بلدیه » تا...
-
« شورای عالی استانها » چه وظائفی دارد؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:12
وظائف « شورای عالی استانها » عبارتند از: 1- « تهیه و تصویب آئین نامه های داخلی شوراهای کشور و ابلاغ آنها به شوراهای مزبور ». 2- « بررسی نارسائیهای سازمانهای اجرائی و اعلام آنها به مسئولان مربوط ». 3- « بررسی پیشنهادات رسیده از شوراها و تصویب و ابلاغ آنها به مقامات اجرائی ». 4- « بررسی طرحهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی،...
-
« شورای استان » از چه اعضائی، تشکیل شده و چه وظائفی دارد؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:10
تعداد « نمایندگان شورای استان » حداقل، 3 نفر است. در « استان »هائی که به علت کمی تعداد « شهرستانهای تابع »، حد نصاب تعداد « نمایندگان شورای استان » حاصل نشود، کسری اعضاء از بین « اعضای شورای شهرستان مرکز استان »، انتخاب خواهد شد. « وظائف و اختیارات شورای استان » عبارتند از: 1- « تعیین طرحها و پیشنهادات رسیده از شورای...
-
« شوراهای اسلامی شهرستان » از چه اعضائی، تشکیل شده است و چه وظائفی دارند؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:09
« شورای اسلامی شهرستان » از « نمایندگان شورای شهر » و « نمایندگان شوراهای بخش »، تشکیل می شود؛ یعنی « شورای شهر » و « شورای هر بخش » یکی از اعضای خود را برای « عضویت » در « شورای شهرستان »، انتخاب می کنند. در « انتخابات شورای شهرستان » اگر جمعیت « شهر » از 000/300 نفر، متجاوز باشد، به ازای هر 000/200 نفر اضافه، 1 «...
-
چگونگی تشکیل « هیئتهای حل اختلاف شوراها »
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:06
طبق « قانون شوراها »، « هیئت »هائی به نام « هیئت حل اختلاف و رسیدگی به شکایات »، به ترتیب زیر، تشکیل می شود: الف- « هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات » به عضویت: « یکی از معاونان رئیس جمهور ». 2- « معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور ». 3- « یکی از معاونین رئیس قوه قضائیه به انتخاب رئیس قوه ». 4- « یکی از معاونین...
-
چگونگی برخورد « مسئولان اجرائی » در صورت اعتراض به تصمیمات و عملکرد « شوراها »
سهشنبه 27 فروردین 1398 07:02
« استانداران »، « فرمانداران »، « بخشداران » و « سایر مقامات کشوری » هر گاه، نسبت به « تصمیمات شوراها » یا « عملکرد آنها »، اعتراض داشته باشند، به ترتیب زیر، اقدام می کنند: 1- « ابطال مصوبات شورا ». 2- « سلب عضویت از اعضای شورا ». 3- « رسیدگی به تخلفات و اعتراضات شوراها و هیئت حل اختلاف ». در صورتی که « مصوبات شوراها...
-
وظائف « شوراهای اسلامی شهر » و « شوراهای اسلامی شهرک » چه هستند؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:58
1- « انتخاب شهردار برای 4 سال ». 2- « بررسی و شناخت کمبودها و ارائه طرحهائی به عنوان راه حل ». 3- « نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و شهرداری، در صورتی که این نظارت مخل جریان عادی امور نگردد ». 4- « همکاری با مسئولان اجرائی، در زمینه های مختلف ». 5- « برنامه ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات مختلف ». 6- « ترغیب...
-
وظائف « شوراهای اسلامی بخش » چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:54
« وظائف شورای اسلامی بخش » از قرار ذیل، هستند: 1- آگاهی از مشکلات و کمبودها در هر زمینه ای و ارائه طرحهای پیشنهادی ». 2- « همکاری با مسئولان اجرائی، جهت پیشبرد برنامه های عمرانی ». 3- « همکاری با مسئولان اجرائی و شوراهای روستائی، جهت انجام خدمات عمومی، انتخابات سراسری و محلی و سرشماریهای مختلف ». 4- « همکاری با...
-
وظائف و اختیارات « شوراهای روستا » چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:53
« وظائف و اختیارات شورای روستا » عبارت است از: 1- « نظارت بر حسن اجرای تصمیمات شورا ». 2- « بررسی و شناخت کمبودها در روستا و ارائه طرحهای پیشنهادی ». 3- « جلب مشارکت مردم و ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشبرد امور آنها ». 4- « توجیه سیاستهای دولت و ترغیب روستائیان جهت اجرای آنها ». 5-« پیگیری طرحهای عمرانی اختصاصی روستا »....
-
محل تأمین بودجه « شوراهای اسلامی » چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:51
« شوراها » دارای « شخصیت حقوقی »، هستند و به این سبب، حق دارند « صاحب اموال » باشند. کلیه « اموال منقول » و « اموال غیرمنقول »ی که در اختیار « شوراها »، باشند متعلق به « شهرداری » مربوطه، است. « نیازهای مالی و تدارکاتی شورا » از طریق « بودجه شهرداری همان شهر »، تأمین می شود. « بودجه شوراها » از طریق « درآمدهای محلی »...
-
شرایط « انتخاب کنندگان » و « انتخاب شوندگان » در « مجلس شورای اسلامی »، چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:49
« انتخاب کنندگان اعضای شوراهای اسلامی » باید دارای شرایط زیر، باشند: 1- « تابعیت ایران ». 2- « داشتن حداقل 15 سال تمام در روز رأی گیری ». 3- « سکونت حداقل، 1 سال در محل اخذ رأی؛ به استثنای شهرهای بالای 000/100 نفر جمعیت. » کسانی که « محل کار »شان خارج از « حوزه انتخابیه »، باشد؛ ولی « افراد تحت تکفل آنها » حداقل،1 سال...
-
« شوراهای محلی » چه نقشی در اداره امور کشور، دارند؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:48
از دستآوردهای مهم « انقلاب » و از مظاهر « دموکراسی » و « حاکمیت مردم »، « ایجاد شوراهای اسلامی » است. هدف از تشکیل « شوراهای اسلامی »، این است که: 1- مردم از پائینترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن، در « اداره امور »، مشارکت نمایند و نسبت به « امور محلی و سازمانی » خود، « احساس شخصیت و مسئولیت » نمایند. 2- از این طریق،...
-
« سازمانهای منطقه ای قوه مرکزی » در « تقسیمات کشوری »، چه نقشی دارند؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:46
به موجب « قانون »، در کشور ما، « امور محلی » با « نظام عدم تمرکز » و از طریق « شوراهای محلی » و « امور ملی » با « نظام تمرکز » و از طریق « قوه مرکزی »، « اداره » می شود. « شهرستانها » و « تقسیمات جزء کشور » دارای دو نوع « سازمان »، هستند: 1- « سازمان منطقه ای قوه مرکزی ». 2- « سازمانهای محلی » یا « شوراهای محلی ». «...
-
ملاک « تقسیمات کشوری » در ایران، چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:43
« قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری » برای « تعیین هر یک از واحدهای تقسیماتی »، « ضوابط »ی به دست داده و « وزارت کشور » را مؤظف نموده تا بر اساس این « تعاریف »، « واحدهای تقسیماتی » را تعیین کرده و به تصویب « هیئت وزیران » و « مجلس شورا »، برساند. ملاک تشخیص « روستا »، « دهستان »، « شهر »، « بخش »، « شهرستان » و «...
-
« تقسیمات کشوری » در ایران به عهده کیست و چگونه است؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:41
برای « اداره امور » و به منظور « تقسیم کار »، کشور ایران به « استانها »، « شهرستانها »، « بخشها » و « دهستانها »، تقسیم شده است. اولین « قانون » درباره « تقسیمات کشور و « وظائف حکام »، « قانون تشکیل ایالات و ولایات و دستورالعمل حکام » ( مصوب 14 ذیقعده 1325 هجری قمری ) بود. طبق اولین « قانون » درباره « تقسیمات کشور »،...
-
تاریخچه « نظام تمرکز اداری » و « نظام عدم تمرکز اداری » در ایران
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:37
« سبک اداره » کشور ما تا قبل از « مشروطیت »، به شکل « تمرکز »، بود. « دولت هخامنشی » « سیاست تمرکز » داشت و « داریوش » امپراطوری را به 20 ایالت؛ به نام « ساتراپی »، تقسیم کرده بود که همه طبق نظر « شاه »، « انجام وظیفه » می کردند. در زمان « اشکانیان »، « مرکزیت دولت » از هم، پاشیده شد و « حکام » قدرت فوق العاده ای...
-
محاسن و معایب « نظام عدم تمرکز اداری » چیست؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:35
« عدم تمرکز اداری » دارای « محاسن »ی است: 1- از نظر « روانشناسی »، این « نظام » موافق با « تمایلات بشری »، است. « افراد » از اینکه « حکومت مرکزی » در تمام « امور اداری » مربوط به آنها، دخالت کند، سخت بیزار بوده و علاقه به « مشارکت »، دارند. 2- از نظر « سیاسی »، این « نظام » در کشوری با اختلافات نژادی، مذهبی و آداب و...
-
شیوه نظارت « دولت » بر « مؤسسات دارای عدم تمرکز اداری » چگونه است؟
سهشنبه 27 فروردین 1398 06:33
تعیین « میزان آزادی واحدهای غیرمتمرکز » و « نظارت دولت مرکزی بر آنها » یکی از دقیقترین مسائل « عدم تمرکز اداری »، است و این فقط، در صلاحیت « قانونگذار »، است. در « عدم تمرکز »، « آزادی » به عنوان « اصل »، است و « نظارت قوه مرکزی » را « استثناء » می شمارند و فقط، در مواردی که « قانون » پیش بینی می کند، اعمال می گردد. «...